Çanakkale Şehitlik Bozcaada Gezisi

ÇANAKKALE

Uzun zamandır Çanakkale’yi ziyaret etmeyi ve Gelibolu Yarımadası’ndaki şehitlikleri görmeyi istiyordum. Mayıs ayı ortasında bir hafta sonu akşamüzeri kendi aracımızla İzmir’den yola çıktık ve güzel ege sahilleri boyunca seyahat ederek 5 saatte Çanakkale’ye vardık. O gece konaklayacağımız yerde dinlenip sabah Çanakkale iskelesinden feribot ile Eceabat’a geçtik.Aynı gün içinde geri dönecekseniz iskelede bilet alırken bunu önceden söylemeniz halinde sadece gidiş ücreti ödüyorsunuz dönüş ücretsiz oluyor. Amacımız sadece doğa gezisi olmayıp Çanakkale Savaşları sırasında Gelibolu Yarımadası’nda yaşananlar ve şehitlikler hakkında bilgi alarak gezmek olduğundan bir rehberle anlaştık.  Gezimize  Kabatepe Ana Tanıtım Merkezi  ile başladık. Çanakkale Destanı Tanıtım Merkezi’nde yer alan 11 canlandırma odasından ikisinde, üç boyutlu gösterim yapılıyor. Buradan sonra rehberimiz eşliğinde tün yarımadayı gezdik ve 6 saat sonunda gezimizi Kilitbahir’de sonlandırdık. Kilitbahir Çanakkale Boğazı kıyısında yamaçta kurulmuş şirin bir yerleşim. Bu gezimizde duygu dolu anlar yaşadık ve çok etkilendik. Gelip gördüğümüzden memnun olarak ama bir o kadar da hüzün dolu bir halde yarımadadan ayrılıp Çanakkale’ döndük.

İskeleden çarşıya doğru yürüyüp aynalı çarşıyı, saat kulesini, kordon boyunu gezdik . Kordonda oturup dondurmalarımızı yerken hem denizi seyrettik, hem de dinlendik. Tabiki bu arada rehberimizin tavsiyesi ile Çanakkale’nin meşhur peynir helvasının üstadı olan Helvacı Kadir’in dükkanını bularak peynir helvasının tadına baktık, hatta tadına bakmakla kalmayıp eve götürmek üzere de biraz fazlaca aldık 🙂 (Helvacı Kadir’in dükkanı Aynalı Çarşı’dan biraz yukarıda küçücük bir dükkan, zaten kime sorsanız hemen tarif ediyor).İzmir’e döndükten sonra internetten sipariş verilebildiğini öğrendim (http://www.kadirustapeynirhelvasi.com/)

Önceki yıllarda Gökçeada’yı gördüğümüz için bu kez de Bozcaada’yı görelim dedik. Ve ertesi gün dönüş yolumuzun üzerinde olan Bozcaada’ya gittik. Aracımızla birlikte feribot ile geçtik fakat ada çok küçük bir yerleşim olduğundan aracımızı Geyikli iskelesinde bırakıp geçsek de olurmuş. Adaya yaklaşırken ilk dikkatimizi çeken kocaman kalesi oldu. Tarihe olan ilgimiz nedeniyle öncelikle kaleyi gezdik. Çok güzel ve büyük bir kale. Hele bir de tepesine çıktıysanız manzaraya doyum olmuyor. Ama hiç bakılmamış. Her yeri ot kaplamış ve kale içerisinde hiç tanıtım levhası yok , fakat yine de çok güzel bir kale.  Son günlerde gündemde olan “Bi Küçük Eylül Meselesi” filminin çekildiği Bozcaada’nın bağlarını, dar sokaklarını, şirin evlerini gezip resimler çekildik. Filmdeki balıkçıyı ve kahvehaneyi  bulduk, bulmuşken oturup çaylarımızı içerken yorgunluk attık. Kızlarımız incik boncuk satan alışveriş yerlerini gezerken bizde eşimle İskelede güzel bir kafe bulduk. Burada denize karşı şezlonglara oturup kahve keyfi yaptık. Ama gerçekten bir keyifti çünkü biz Türk Kahvesi istemiştik ve doğal olarak fincanda bir kahve beklerken bir tabak içinde fincanda kahvemiz, yanında likör ve sigara geldi. Sigara içmediğimiz için onu kullanmadık ama diğerleri denize karşı çok iyi gitti 🙂

Bozcaada dönüşünde kızlar Eyvah Eyvah filmlerinin çekildiği Geyikli Beldesini gezmek istediler. Orada da mola verip küçük bir gezi yaptık. Çay bahçesinde çaylarımızı içtik (çaylar 50 krş). Çay bahçesinin sağındaki fırından sıcacık köy ekmeklerimizi de alıp dönüş için yola koyulduk. Tabiki bu arada aldığımız ekmeklerin bir tanesini daha sıcakken dörde bölüp arasına peynir koyarak yemeyi de ihmal etmedik. Bunun verdiği mutluluk tarif edilemez (bizler küçük şeylerden de mutlu olabilen insanlarız).

Çanakkale gezimizden çok memnun kalarak döndük. Hatta serin havası o kadar hoşumuza gitti ki ileride Kilitbahir’e yerleşebileceğimizi bile düşündük. Sizlere de mutlaka gitmenizi tavsiye ediyoruz.

ŞİMDİ DE SİZLERE ÇANAKKALE HAKKINDA GENEL BİLGİ:

Asya ve Avrupa’nın, Ege Denizi ile birbirinden ayrıldığı muhteşem bir  coğrafyada bulunan Çanakkale, tarihi ve doğal zenginliği ile Türkiye’nin sayılı illerinden biridir.

Çanakkale , yemyeşil koyları , pırıl pırıl kumsalları,doğal güzellikleri ve tesisleri ile ideal bir tatil merkezidir. Boğazın lezzetli balığının ve yörenin kaliteli şaraplarının tadına bakarken, kentin cezbedici güzelliğinin keyfini çıkarabilirsiniz. İçinden deniz geçen ,yakın ve uzak tarihin tanığı, , toprakları bereketli, doğası muhteşem modern bir kenttir.

Antik dönemde, ”Dardanelles” olarak anılan Çanakkale’de, antik dünyanın batı Anadolu’daki önemli merkezleri, Truva ve Assos antik kentleri, özellikle Türk ve dünya savaş tarihinde önemli bir yere sahip olan Çanakkale Savaşları’nın geçtiği Gelibolu Yarımadası, Tarihi Milli Parkı, kent ziyarete gelenlerin en çok ziyaret ettiği yerlerdir.

Çanakkale’yi ziyarete gelenler kent merkezini mutlaka gezmeli. Kordon da gezinmeli, iskelenin iki yanında sahil boyunca uzanan kafelerde oturarak hem dinlenmeli hem de boğazdan geçen gemileri seyretmeli, tazecik balıklarının tadına mutlaka bakmalı. Tarih kokan daracık sokaklarında gezinmeli, tarihi Saat Kulesi, Aynalı Çarşı ve Çimenlik Kalesi’ni görmeden ayrılmamalı.

GELİBOLU YARIMADASI TARİHİ MİLLİ PARKI

Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı’na şehir merkezinden GESTAŞ’a bağlı Kilitbahir veya Eceabat araba vapurlarıyla geçilebiliyor.

Gelibolu Yarımadası’nda dolaşırken savaşın izlerini her yerde görebilirsiniz. Yarımada içerisinde Türk şehitlikleri ile yabancı askerlerin anısına yapılmış anıtlar bulunuyor.

Tarihi Milli Parkı tur ile değil de kendi başınıza gezmek istiyorsanız çok geniş olan bu alandaki her şeyi görebilmeniz çok zor olduğundan , tarihi dokuyu anlamanız ve hissedebilmeniz için bir rehber yardımıyla gezmeniz tavsiye ediliyor.

Kendi başına gezmek isteyenler geziye Kabatepe Ana Tanıtım Merkezi  ziyaretiyle başlamalı (önceden randevu alınması gerekiyor). Tarihi Yarımadayı gezecek olanların yanlarına yiyecek ve su almaları tavsiye ediliyor.

Çanakkale Şehitlik gezi güzergahı (örnektir ve kendi sürenize göre kısaltabilirsiniz)

Kilitbahir Köyü ve Kalesi

57 Alay Şehitliği

Mehmet Çavuş Anıtı

Conkbayırı, Atatürk Anıtı, Siperler ve Kitabeler

Çanakkale civarında gezilebilecek diğer yerler:

Çanakkale’den 30 dakikalık yolculuk ile Çanakkale’nin en önemli ziyaret alanlarından Truva Antik Kenti’ne,  ulaşabilişiniz

Çanakkale’ye 90 kilometre uzaklıktaki Assos Antik Kenti Aristo’nun ilk felsefe okulunu kurduğu yer olarak tarihte yerini alıyor.

Assos’tan 2 kilometre doğuya gidildiğinde karşımıza Kadırga Koyu çıkıyor. Osmanlı zamanında donanmanın kadırgalarının bu koya çekilmesi nedeniyle koy bu adı almış.

Gökçeada ve Bozcaada Çanakkale’yi ziyaret edenlerin yoğun ilgisini görüyor. Çanakkale’nin Ezine ilçesine bağlı Geyikli beldesi iskelesinden Bozcaada’ya, Çanakkale’den veya Gelibolu Yarımadası’nda bulunan Kabatepe iskelesinden kalkan araba vapuru ve feribotlarla da Gökçeada’ya ulaşım sağlanıyor.

Kaz Dağları’nın bir bölümü de Çanakkale sınırları içinde yer alıp doğaseverlerin ilgisini çekmektedir.